Hivatásos vadász számára fizetett lődíj adózása ​

A vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 2022. január 1-jétől hatályos 54. § (4) bekezdése szerint a hivatásos vadász részére a szolgálati feladata teljesítése során az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott vadfajok egyedeinek elejtése, elfogása után az abban meghatározott mértékű lődíj jár. A lődíj teljesítésével kapcsolatos részletes szabályokat a hivatásos vadász munkaszerződésében kell meghatározni. A jogszabályhoz fűzött indoklás szerint: „A módosítással a lődíj tekintetében az eddig is meglévő, jogszabály által előírt természetbeni juttatás (lőszer) átkerül az ágazati törekvésekkel összhangban munkabér jellegű kategóriába, amely a törvény végrehajtására kiadott rendelet módosításával válik majd teljessé. […] A lődíj munkabér jellegű kifizetése esetén a vadászatra jogosult költségei valamelyest emelkednek, ugyanakkor a hivatásos vadász munkabér jellegű bevételhez jut, amely a központi költségvetés terén adó és járulék bevételt generál.”

A vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény végrehajtásának szabályairól szóló 79/2004. (V. 4.) FVM rendelet [a továbbiakban: 79/2004. (V. 4.) FVM rendelet] 2023. október 24-étől hatályos 26. melléklete tartalmazza a hivatásos vadászt megillető lődíj mértékét az egyes vadfajok után. A vadászatra jogosult tehát 2023. október 24-étől – a korábbiaktól eltérően – a lőszer helyett pénzben fizeti meg a hivatásos vadásznak az elejtési jelekért járó lődíjat, amelyet bruttó összegként kell érteni.
A lődíjat munkabérként, az alapbéren felül teljesítménybérként kell számfejteni. A jövedelemként számfejtett, kifizetett összeg ezáltal megjelenik az adott hónap bérelszámolásában (bérjegyzékén, bérfizetésében), illetve a munkáltató 08-as (a kifizetésekkel, juttatásokkal összefüggő adók, járulékok bevallására szolgáló) bevallásában, természetes személyenkénti (hivatásos vadászonkénti) bontásban.
A 79/2004. (V. 4.) FVM rendelet 26. számú mellékletben szereplő összegek bruttó bérként értendőek. A bruttó összeg adó- és járulékvonzatai a következők:
– a munkavállaló (hivatásos vadász) béréből levonásra kerül a 15 százalékos személyi jövedelemadó és a 18,5 százalékos társadalombiztosítás járulék, így kapjuk meg a nettó (kifizetendő) bért;
– a munkáltatót (vadászatra jogosult) terheli a bruttó béren felül a 13 százalékos szociális hozzájárulási adó.